Van oktober 2019 tot en met februari 2020 heeft De Stad Verbeeldt een achttal ateliers gegeven aan leerlingen van het Meander College en Talentstad. Het project Zwolle Verbeeldt in de Binnenstad en Aalanden voor het onderwijs is georganiseerd in deze twee verschillende Zwolse wijken. De Binnenstad met ongeveer 3.500 bewoners en veel winkels, bedrijven en voorzieningen. De Aalanden heeft ongeveer 30.000 inwoners, een wijk tussen stad en platteland.
Samen met de leerlingen van beide scholen is eerst een bezoek gebracht aan de expositie Zilveren Camera 2018 in het Dominicanenklooster. Daarna hebben leerlingen binnen hun eigen opleiding een viertal ateliers & werklabs gevolgd onder professionele begeleiding van Margreet Vloon (fotograaf), Corine Aalvanger(fotograaf), Gerlinde Schrijver(fotograaf), Elmer Kaan (producent animatie en fotografie). Samen met de leerlingen zijn zij op zoek gegaan naar beeldverhalen in fotografie in deze wijken.
De vakjury is positief gestemd over de diversiteit aan thema’s, die gekozen zijn om de beide wijken in beeld te brengen. De leerlingen raken soms diepere lagen en emoties aan binnen hun beeldverhalen daarom zijn zij zo krachtig en onderscheidend.
Door de coronacrisis hebben wij de wedstrijd en selectie van beeldverhalen verschoven van april 2020 naar 1 oktober 2020. Er hebben op het Meander College 75 leerlingen meegedaan met de ateliers. Ongeveer 50 leerlingen hebben hun beeldverhaal ingeleverd bij de vakjury.
Binnen Talentstad heeft een groep van 15 leerlingen de ateliers gevolgd en hebben beeldverhalen gemaakt in de Binnenstad. Daarvan hebben 10 leerlingen een beeldverhaal ingezonden bij de vakjury. De beeldverhalen zijn door de leerlingen zelf gekozen qua thema, compositie, kleur of zwart-wit, aantal fotobeelden. Dit levert een mooi divers beeld op van thema’s, die jongeren raken, emotioneren en vastleggen op de gevoelige plaat.
De Stad Verbeeldt heeft daarnaast een aparte wedstrijd georganiseerd voor wijkbewoners, amateurs in de Binnenstad en Aalanden, waarvoor ook een aparte vakjury is aangesteld.
De vakjury voor de beeldverhalen van leerlingen bestaat uit: Bert Janssen (fotograaf en docent Foto Vakschool Apeldoorn en Amsterdam), Margreet Vloon (fotograaf/docent fotografie o.a. Foto Vakschool Apeldoorn en Amsterdam), Corine Aalvanger (fotograaf visual art), Gerlinde Schrijver (fotograaf en vorig jaar winnaar Zilveren Camera 2018 Internationaal – enkel beeld).
Het thema Zwolle Verbeeldt in de Binnenstad en Aalanden laat een veelzijdig beeld zien van jongeren die met hun camera de wijken ingetrokken zijn. De leerlingen hebben gewerkt binnen vier ateliers aan hun eigen beeldverhaal. De vakjury is onder de indruk van de thema’s (o.a. afval, wonen, natuur in de wijk, geluk, eenzaamheid, depressie, sport) waarbij leerlingen diepere lagen hebben gefotografeerd en hun betrokkenheid met het onderwerp duidelijk naar voren komt. Ook zijn er twee bijzondere vermeldingen voor leerlingen die meer experimenteren met hun fotografisch werk en de toeschouwer meeneemt op het pad van kijken – zien – betekenis geven.
Vanaf september 2020 hebben leerlingen van het Meander College gewerkt aan het project Storytelling in fotografie onder leiding van Margreet Vloon, fotograaf, en Corine Aalvanger, fotograaf.
De leerlingen zijn gestart met een bezoek en rondleiding bij de expositie Zilveren Camera2019 die in de Statenzaal, Diezerstraat 80, Zwolle is georganiseerd. Daarnaast hebben zij de masterclass Jongeren en Democratie gevolgd onder leiding van een adviseur van de provincie Overijssel.
Op deze wijze hebben de leerlingen leren kijken – zien – betekenis geven door te praten over journalistieke en documentaire beeldverhalen. Als vervolg op deze inspiratie hebben leerlingen vier ateliers gevolgd rond de thema’s als: Generatie Z, Stad versus Platteland, Relaties en/of tegenstellingen, Mijn wijk/ Ik en Mijn Stad. Leerlingen zijn ook vrij om zelf.
Er hebben op het Meander College 60 leerlingen meegedaan met de ateliers. Zij hebben allemaal meegewerkt aan een eigen beeldverhaal, soms individueel, maar veelal in groepjes. De eerste les hebben leerlingen teruggekeken naar de foto’s van de expositie Zilveren Camera en zijn ze zelf aan de slag gegaan met kleine poppetjes en een camera. Het experimenteren, ontdekken, thematiseren en leren omgaan met de camera stonden hierbij centraal. Daarna zijn ze in groepen verder gaan werken aan een zelfgekozen thema in de wijk of ergens in de stad of op het platteland.
De leerlingen hebben zelf het thema aangedragen voor hun beeldverhaal en dit ook zelf geconcretiseerd. Dit levert een mooi en divers beeld op van hetgeen jongeren raken en emotioneren.
Het thema Zwolle Verbeeldt in de wijken laat een veelzijdig beeld zien, gemaakt door jongeren die met hun camera de wijken ingetrokken zijn. De leerlingen hebben gewerkt in vier ateliers aan hun eigen beeldverhaal. De vakjury is heeft vier beeldverhalen gekozen voor de dubbelexpositie De Stad Verbeeldt – Generation Z: what’s next? die van 18 juni t/m 14 juli 2021 wordt gehouden in Harculo, Zwolle-Zuid.
De volgende thema’s zijn gefotografeerd: natuur, portretten, water, de kleur roze. Leerlingen hebben hun onderwerpen goed doordacht, hun betrokkenheid bij het onderwerp is duidelijk te zien. Ook heeft de vakjury een eervolle vermelding gegeven aan die leerlingen, die geëxperimenteerd hebben met hun fotografisch werk en de kijker meenemen op het pad van kijken – zien – betekenis geven. De vakjury constateert dat de leerlingen open staan voor maatschappelijke thema’s, die hen raken, zowel dichtbij als wat meer abstract.
Alle geselecteerd beeldverhalen worden geexposeerd in Harculo tijdens de dubbelexpositie De Stad Verbeeldt – Generation Z: what’s next? van 18 juni t/m 14 juli 2021.
De vakjury bestaat uit: Bert Janssen, voorzitter, fotograaf en docent Foto Vakschool Apeldoorn en Amsterdam, Margreet Vloon, fotograaf, en Corine Aalvanger, fotograaf visual art.
Les 1 | Kennismaken met ‘storytelling in fotografie’ door middel van een presentatie, een korte terugblik op de expositie en het werk van de Zilveren Camera. Daarna gaan de leerlingen aan de slag met een fotografie opdracht. |
Les 2 | Leerlingen gaan in groepjes zelf een thema kiezen voor hun beeldverhaal. De Stad Verbeeldt heeft in 2020-2021 de wijken Spoorzone, Hanzeland, Veerallee en de wijken Berkum, Wijthmen, Herfte en Zalné centraal staan. Het is ook mogelijk om als school te kiezen voor de eigen wijk of buurt. De leerlingen krijgen begeleiding van professionele fotografen in groepen van 15 leerlingen. |
Les 3 | Bespreking van de thema’s en de beeldverhalen waaraan gewerkt wordt tijdens de lessen ’storytelling in fotografie’. Tegelijkertijd krijgen de leerlingen inzicht hoe professionele fotografen een beeldverhaal maken en waar zij op moeten letten bij het maken van fotobeelden: compositie, vorm, kleur, belichting, verhaallijn, etc. |
Les 4 | Ter afronding worden alle beeldverhalen besproken en gaan leerlingen korte teksten schrijven bij hun eigen beeldverhaal. De beeldverhalen worden ingeleverd bij de docenten en professionele fotografen en ingediend bij de wedstrijd De Stad Verbeeldt. Een vakjury zal dan de geselecteerd beeldverhalen voordragen voor de expositie De Stad Verbeeldt die in 2021 in Zwolle wordt georganiseerd. |